top of page
Search
Writer's pictureאורטל

ניו יורק טריוויה #9 או: אי בתוך אי שווה אי בריבוע

הרבה פעמים אני מקבלת שאלות בסגנון "הייתי בניו יורק כבר כמה פעמים, מה עוד יש לראות בה שלא ראינו?" וכמעט תמיד כשאני שואלת אם אנשים היו ברוזוולט איילנד, התשובה היא שלילית. אז היום אני רוצה לספר לכם קצת על האי הקטן שנמצא בין מנהטן לקווינס, והוא אחד המקומות הכיייי מתוקים שיש לניו יורק להציע.


הסיפור של האי מתבטא בגלגולי השמות שלו:

 1. מינאהאנוק = "האי הארוך" באינדיאנית, וזה הגיוני כי אורך האי הוא 3 ק"מ ורוחבו רק 240 מטרים (אגב, יש שאומרים שהמשמעות המדויקת יותר היא "נחמד להיות כאן". שזה גם הגיוני כי באמת נחמד להיות שם!). 

2. אי החזירים - כי כשההולנדים הגיעו לשם הם בעיקר גידלו שם חזירים ועל הדרך גם כישרון לשמות.

3. האי של מנינג - על שם הקפטן האנגלי שכבש את האי מההולנדים ב-1666.

4. האי של בלקוול - על שם החתן של הקפטן האנגלי שכנראה סתם רצה שיהיה לו אי כי לא קרה איתו כלום איזה 60 שנה עד שב-1796 הנכד של הנכד של החתן, ג'ייקוב בלקוול, בנה שם לראשונה בית. אגב - אותו בית שבנה ג'ייקוב עדיין עומד, והוא הבניין השישי הכי עתיק בניו יורק, ואפשר ללכת לראות אותו!

5. אי הרווחה - החל מ1921 התחילו לקרוא לו ככה כי איכשהו דחפו עליו בית כלא, בית חולים לחולי נפש (וכמה נוח, האסירים מבית הכלא השגיחו על חולי הנפש, בכלל לא מתכון לאסון) ועוד כמה בתי חולים, כולל הראשון בארה"ב שטיפל באבעבועות שחורות. אגב - ההריסות של בית החולים לאבעבועות עדיין נמצאות על האי ומגניב להתבונן בהן מבחוץ, גם אם אסור להיכנס פנימה מחשש לאבן על הראש ומוות נלווה.

6. אי רוזוולט - עם השנים וכתוצאה מביקורת ציבורית על היחס הלא מדהים שהחולים והאסירים קיבלו על האי, כל מוסדות "הרווחה" נסגרו, וב-1972 שינו את השם לרוזוולט איילנד, על שם פרנקלין די רוזוולט, הנשיא ה-32 של ארצות הברית. במהלך השנים ועד ימינו האי עבר שינוי מוחלט והפך למקום מגורים ועבודה למעמד הבינוני, ויש אפילו קשר לישראל! בדיוק לפני כמה חודשים נפתח שם הקמפוס החדש של אוניברסיטת קורנל בשילוב הטכניון, והוא אמור להיות שיא הטכנולוגיה או משהו : https://www.themarker.com/wallstreet/1.4444096.


ותכלס, בלי קשר להיסטוריה שלו, שווה לבקר שם. זה לא שיש שם המון אטרקציות, אבל יש משהו בלראות את מנהטן ואת קווינס מהזווית הזאת שקשה להסביר. וגם - אפשר להגיע לשם ברכבל! באותו כרטיס של הסאבווי! אז מה עוד אפשר לבקש, בעצם?


1,780 views0 comments

コメント


bottom of page